Menjar Ràpid i Saludable!

El gran món de les espècies

Escrito por menjarrapidsaludable 12-03-2018 en herbes. Comentarios (0)

La utilització de les espècies a l'hora de cuinar és molt important per tal de crear nous gustos i nous sabors que poden aportar diversitat, diversió i coses noves a un ingredient o a un producte que per si sol no destacaria. En el cas d'algunes carns blanques com el pollastre o molt millor, el gall d'indi, o d'alguns peixos que el gust per a moltes persones no els hi acaba de convèncer, aportar un toc diferent amb les espècies farà que el plat i l'elaboració sigui d'allò més diferent. A part, tenen propietats nutricionals, saludables i beneficioses per la salut. Aquest és un tema més complex que ja tractarem més en detall un dia d'aquests en diferents publicacions perquè pot donar per molt. Però... a part del famós julivert que serveix per decorar qualsevol plat, el cibulet ben picat que inunda la gran majoria dels plats de restaurant o la menta per fer mojitos, quines altres espècies hi ha per poder cuinar? Doncs milers i milers! Tantes i amb tan diverses utilitzacions que ni us imaginaríeu. Ara cada vegada més, en el supermercats trobem herbes fresques i molts pots d'herbes seques per escollir. Una bona manera, visual i diferent de conèixer algunes d'elles i sorprendre als comensals, pot ser a partir del llibre "Herbarium" de Caz Hildebrand. Aquesta autora és creativa i dissenyadora d'un famós estudi i autora d'altres llibres de cuina pel qual ha sigut guardonada. En aquest llibre d'unes 200 pàgines i tapa dura, ens presenta unes 100 herbes culinàries a partir de dibuixos amb formes geomètriques i colors intensos on no només ens explica com es poden utilitzar si no que també explora el seu origen i la etimologia d'aquestes.

És un molt bon llibre per tenir a la biblioteca i donar-li un cop d'ull cada vegada que vulguis innovar, crear elaboracions noves, sorprendre’s a un mateix provant nous sabors o simplement disfrutar donant-li un cop d'ull. A continuació us demostraré un parell o tres de les diferents imatges que podeu trobar en el llibre per què així us entrin ganes de saber-ne més i delectar-vos amb una mica d'art:

- Borratja: és una flor de fulles aspres i peludes, de flors blaves i se’n diu que és l'herba de l'alegria, el coratge i el valor. Les flors son riques en potassi i calci. borraja.jpgQueden bé amb el peix, anguiles, patates, pèsols, cogombres, formatge blanc, fruita i en els jardins pel seu color durant tot l'any. En diferents parts d'Espanya les seves tiges es consideren una exquisitat, mentre que les seves flors s'utilitzen per adornar còctels i amanides.





Hisop d'anís: és una planta vertical, de curta vida que pot créixer més d'un metre d'alçada, de flors punxegudes porpra, blau i rosa, i de fulles aromàtiques, s'està posant molt de moda al món anglosaxó. Queda bé amb pollastre, porc, xai, peix, mongetes tendres, arrels, tomàquets, gerds, maduixes, mores, albercocs, préssecs i prunes. Es pot picar molt fi i afegir a la massa de pa, o per marinar peix, pollastre i porc. El hisop d'anís és mà de sant per a les ressaques, diuen. Només cal infusionar-lo.


Que tinc al meu rebost? Imprescindibles!

Escrito por menjarrapidsaludable 12-03-2018 en Rebost. Comentarios (0)

 A part dels ingredients del menú setmanal, també és interessant tenir un “fons d’armari” aplicat al menjar. Aquest concepte hauria d’estar format per aliments bàsics, tant d’ús diari com d’ús ocasional però pràctics de disposar d’ells quan apareix un imprevist. Un bon rebost ens pot ajudar a tenir preparacions ràpides, saludables i amb alt valor gastronòmic. Els aliments que no poden faltar:

-  Oli de oliva extra verge tant per cuinar com per amanir! Podem fer olis personalitzats com un oli picant de cayena, oli de herbes, comprar un oli trufat...etc. La indústria alimentària ofereix gran quantitat de productes que ens ajuden a acabar d’arrodonir els plats més simples.

La nostra recomanació és, si es pot tenir a mà oli de sèsam, vinagre fòrum chardonay, salsa soja o una bona reducció de Mòdena.

-  Fruits secs i fruita deshidratada. Donen gran versatilitat a amanides, pastes, esmorzars, pastissos. Són el complement ideal per cremes de verdures insípides. Els fruits secs són millors sense fregir i sense sal afegida. La fruita deshidratada com les panses, les orellanes o els dàtils són una bona alternativa al sucre comercial per afegir a iogurt, receptes de granola, amanides, rostits...

fruits.jpeg

-  Un especier amb lo bàsic: pebre, canyella, cúrcuma, nou moscada, comí, vainilla, cayena, pimentó de la vera, romaní, farigola, anís, clau d’olor... i tot el que ens agradi per condimentar.

-  Tonyina, bonítol o sardines en conserva. Poques coses són més magnifiques que arribar un dia mort a casa, torrar un tros de pa de pagès, posar-hi tomàquet, un rajolí d’oli de oliva extra verge, una mica de pebrot vermell escalivat i unes sardinilles. Arribar al nirvana pot ser ràpid si es tenen sardinilles al rebost.

-  Conserves de verdures. He de reconèixer que no sóc molt fan de les carxofes en conserva o el pebrot en conserva però els cogombrets i les piparres són motiu de felicitat al vermuts dels diumenges. A part són per perfectes a les amanides de llegums! En aquest apartat també podem afegir bolets dessecats, veure’ls al rebost ens recorda que amb poca cosa podem fer un grandiós rissotto.

-  Llegums secs i en conserva. Haurien de ser la base alimentària de molts estudiants tant pel seu contingut nutricional com per la seva versatilitat i rapidesa! Obrir, colar, servir i amanir!

-  Tomàquet triturat o fregit.

-  Un paquet de cada tipus de farinaci i no em refereixo a totes les formes de pasta de blat refinat que ven El Gallo. Sinó que introduïm arròs integral, cous cous, quinoa, patates, civada, blat tendre, farines integrals...


-  Pa en format de biscotes, o torrades de blat sarraí. Tenir alguna base cruixent per elaborar fàcils pica-pica amb patés, formatges o melmelades de textures untuoses. El cruixent de la torrada amb la textura de la melmelada és un matrimoni feliç.

-  Ceba i all (és el bàsic dels bàsics, qui no tingui això no se com viu).


-  Tetrabrikcs de caldo. A tots ens encanta el brou casolà però sempre va bé per sortir del pas. Buscar la marca que menys sal porti i que sigui organolepticament més acceptable.

A part del rebost també considerem necessaris tenir alguns aliments al congelador:

-  Bossa de pèsols, faves, minestra, etc. Ara inclús venen ceba tallada per la gent extra mandrosa.

-  Una safata amb cuixes de pollastre o filets de vedella.

-  Uns filets de lluç, salmó o llom de bacallà dessalat. És una bona opció a l’estiu agafar el llom i quan encara està mig congelat tallar làmines fines  per fer un carpacció de bacallà. Una mica de tomàquet ratllat, oli d’oliva o olivada per sobre acabarà aquest entrant de forma ràpida i complaent.

-  Un paquet de pa de pagès tallat.

-  Gerds congelats, perfectes per posar als batuts més "healthys" i així evitem que sens facin malbé a la nevera.